Ο Bryan Ronald Wilson είναι Επίτιμος Καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Από το 1963 έως το 1993 ήταν επίσης Μέλος στο Κολέγιο All Souls, και το 1993 εξελέγη Επίτιμο Μέλος.
Για περισσότερα από σαράντα χρόνια διεξήγαγε έρευνες σε μειονοτικά θρησκευτικά κινήματα στη Βρετανία και στο εξωτερικό (ανάμεσα σε άλλα μέρη, στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Γκάνα, στην Κένυα, στο Βέλγιο και στην Ιαπωνία). Το έργο του περιλαμβάνει τη μελέτη διαφόρων εκδόσεων αυτών των κινημάτων και, όπου αυτό ήταν δυνατόν, τη συναναστροφή με τα μέλη τους στις συναντήσεις τους, στις υπηρεσίες και στα σπίτια τους, καθώς και κριτική αξιολόγηση των έργων άλλων ακαδημαϊκών.
Είναι κάτοχος πτυχίου Οικονομικών και Διδακτορικού από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και Μεταπτυχιακού από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Το 1984 το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης αναγνώρισε την αξία του δημοσιευμένου έργου του απονέμοντάς του τον βαθμό του Διδάκτορα Φιλολογίας. Το 1992 το Καθολικό Πανεπιστήμιο της Λουβέν, στο Βέλγιο, του απένειμε τον βαθμό του Επίτιμου Διδάκτορα.
Το 1994 εξελέγη Μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας.
Σε διάφορες χρονικές περιόδους κατείχε τις παρακάτω θέσεις:
Μέλος του Ταμείου της Κοινοπολιτείας (Ίδρυμα Harkness) στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, στο Μπέρκλεϊ, στις ΗΠΑ, 1957-58·
Επισκέπτης Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Γκάνα, 1964·
Μέλος του Συνηγόρου των Επιστημονικών Συλλόγων της Αμερικής, στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, στο Μπέρκλεϊ, στις ΗΠΑ, 1966-67·
Σύμβουλος Έρευνας στην Κοινωνιολογία, στο Πανεπιστήμιο της Πάντοβα, Ιταλία, 1968-72·
Επισκέπτης Ακαδημαϊκός στην Ιαπωνική Ένωση, 1975·
Επισκέπτης Καθηγητής, Καθολικό Πανεπιστήμιο της Λουβαίν, Βέλγιο 1976, 1982, 1986, 1993·
Επισκέπτης Καθηγητής με Υποτροφία Snider, του Πανεπιστημίου του Τορόντο, στον Καναδά, 1978·
Επισκέπτης Καθηγητής Κοινωνιολογίας της Θρησκείας και Σύμβουλος για Θρησκευτικές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μάχιτολ, στην Μπανγκόκ, στην Ταϊλάνδη, 1980-81·
Ακαδημαϊκός Επισκέπτης στη Library Scott, στο Κολέγιο Όρμοντ της Μελβούρνης, στην Αυστραλία, 1981·
Επισκέπτης Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ της Αυστραλίας, 1986·
Διακεκριμένος Επισκέπτης Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, στη Σάντα Μπάρμπαρα της Καλιφόρνια, στις Ηνωμένες Πολιτείες, 1987·
Επισκέπτης Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Σόκα, Hachioji, Ιαπωνία, 1997·
Για τα έτη 1971 έως 1975 ήταν πρόεδρος της Conférence Internationale de Sociologie Religieuse (Διεθνής Εταιρεία για την Κοινωνιολογία της
Μέλος του Συμβουλίου της Κοινωνίας για την Επιστημονική Μελέτη της Θρησκείας (Ηνωμένες Πολιτείες) 1977-79·
Για αρκετά χρόνια Συνεκδότης (για την Ευρώπη) της Εφημερίδας για την Επιστημονική Μελέτη της Θρησκείας·
Για έξι χρόνια Συνεκδότης της Ετήσιας Αναθεώρησης των Κοινωνικών Επιστημών της Θρησκείας.
Έχει δώσει διαλέξεις σε ευρεία κλίμακα για τα μειονοτικά θρησκευτικά κινήματα στη Βρετανία, στην Αυστραλία, στο Βέλγιο, στον Καναδά, στην Ιαπωνία και στις Ηνωμένες Πολιτείες, και, περιστασιακά, στη Γερμανία, στη Φινλανδία, στη Γαλλία, στην Ολλανδία, στη Νορβηγία και στη Σουηδία.
Έχει κληθεί ως ειδικός μάρτυρας σε δίκες που αφορούσαν αιρέσεις στη Βρετανία, στην Ολλανδία, στη Νέα Ζηλανδία και στη Νότια Αφρική και προσκόμισε αποδεικτικά στοιχεία εγγράφως σε δικαστήρια στην Αυστραλία και στη Γαλλία. Έχει κληθεί, επίσης ως ειδικός, να δώσει γραπτές συμβουλές σχετικά με τα θρησκευτικά κινήματα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών Υποθέσεων στη Βουλή των Κοινοτήτων.
Ανάμεσα σε άλλα έργα, έχει εκδώσει εννέα βιβλία που αναφέρονται εξολοκλήρου ή κατά ένα μέρος στα κινήματα θρησκευτικών μειονοτήτων:
Sects and Society: the Sociology of Three Religious Groups in Britain (Αιρέσεις και Κοινωνία: Η Κοινωνιολογία των Τριών Θρησκευτικών Ομάδων στη Βρετανία), Λονδίνο, Εκδόσεις Heinemann, και Μπέρκλεϊ, University of California Press, 1961· επανέκδοση, Γουέστπορτ, Κονέκτικατ, Ηνωμένες Πολιτείες, Εκδόσεις Greenwood, 1978
Patterns of Sectarianism (Πρότυπα του Σεχταρισμού) (επιμέλεια) Λονδίνο, Heinemann, 1967
Religious Sects (Θρησκευτικές Αιρέσεις), Λονδίνο, Weidenfeld και Nicholson, Νέα Υόρκη, McGraw Hill, 1970 (επίσης μεταφράστηκε στα γαλλικά, στα γερμανικά, στα ισπανικά, στα σουηδικά και στα ιαπωνικά)
Magic and the Millennium (Μαγεία και Αρχή της Νέας Χιλιετίας), Λονδίνο, Heinemann, και στη Νέα Υόρκη, Harper and Row, 1973
Contemporary Transformations of Religion (Η Σύγχρονη Μεταμόρφωση της Θρησκείας), Λονδίνο, Oxford University Press, 1976 (μεταφράστηκε στα ιταλικά και στα ιαπωνικά)
The Social Impact of the New Religious Movements (Οι Κοινωνικές Επιπτώσεις των Νέων Θρησκευτικών Κινημάτων) (επιμέλεια), Νέα Υόρκη, Rose of Sharon Press, 1981
Religion in Sociological Perspective (Η Θρησκεία από την Κοινωνιολογική Οπτική Γωνία), Οξφόρδη, Clarendon Press, 1982 (μεταφράστηκε επίσης στα ιταλικά, ρουμανικά και βουλγαρικά. Υπό μετάφραση και στα ιαπωνικά).
The Social Dimensions of Sectarianism (Η Κοινωνική Διάσταση του Σεχταρισμού), Οξφόρδη, Clarendon Press, 1990
A Time to Chant: the Soka Gakkai Buddhists in Britain (Μια Στιγμή για Ψαλμούς: Οι Βουδιστές Σόκα Γκακάι στη Βρετανία), [σε συνεργασία με
New Religious Movements; Challenge and Response (Νέα Θρησκευτικά Κινήματα· Πρόκληση και Απόκριση), [από κοινού έκδοση με Jamie Cresswel], Λονδίνο, Routledge, 1999
Global Citizens: The Soka Gakkai Buddhists in the World (Πολίτες του Κόσμου: Οι Βουδιστές Soka Gakkai στον Κόσμο), [από κοινού έκδοση με τον David Machacek], Οξφόρδη, Clarendon Press, 2000
Επίσης, έχει δημοσιεύσει περισσότερα από τριάντα άρθρα σχετικά με τα μειονοτικά θρησκευτικά κινήματα σε εκδόσεις και επιστημονικά περιοδικά στη Βρετανία, το Βέλγιο, την Κροατία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ινδία, την Ιαπωνία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, την Ελβετία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχει δημοσιεύσει άρθρα στην Εγκυκλοπαίδεια Μπριτάνικα, στην Εγκυκλοπαίδεια των Κοινωνικών Επιστημών, στην Εγκυκλοπαίδεια της Θρησκείας, στην Εγκυκλοπαίδεια των Θρησκειών (Παρίσι) και στην Ιταλική Εγκυκλοπαίδεια (Ρώμη).
Μεταξύ των θρησκευτικών κινημάτων για τα οποία διεξήγαγε έρευνα είναι και η Εκκλησία της Σαηεντολογίας. Δεν είναι και δεν έχει υπάρξει ποτέ μέλος της Εκκλησίας ή οποιουδήποτε από τους σχετιζόμενους οργανισμούς. Η έρευνα έχει διεξαχθεί σύμφωνα με τις αρχές της αμερόληπτης αντικειμενικότητας και της ηθικής ουδετερότητας, όπως αυτές τηρούνται στην ακαδημαϊκή παράδοση των κοινωνικών επιστημών.