II.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΩΝ

Σχετικά με το σύστημα πίστης της Σαηεντολογίας, υπάρχει ένα τεράστιο θρησκευτικό υλικό, μέσω του οποίου ο ειδικός πρέπει να κατευθυνθεί στον δρόμο του (ή δρόμο της). Περαιτέρω, ο ειδικός πρέπει να είναι ευαίσθητος στο γεγονός ότι η Σαηεντολογία, όπως κάθε άλλη θρησκευτική παράδοση στην ιστορία, είναι σαν ζωντανός οργανισμός και έχει περάσει και περνάει μια εξέλιξη. Κανείς, μπορεί να αναφέρει τέτοιες γραφές καίριας σημασίας από τον Λ. Ρον Χάμπαρντ όπως, Διανοητική: Η Σύγχρονη Επιστήμη της Πνευματικής Υγείας, Σαηεντολογία: Τα Βασικά Στοιχεία της Σκέψης, οι Διαλέξεις στο Φίνιξ, συν τα εκτενή εγχειρίδια εκπαίδευσης και διοίκησης, αλλά αυτά όλα θα ήταν μόνο η κορυφή του παγόβουνου στις γραφές της Σαηεντολογίας. Κέντρο σε όλα είναι τα γραπτά του Λ. Ρον Χάμπαρντ, ο οποίος είναι η μοναδική πηγή έμπνευσης για όλα τα δόγματα της Σαηεντολογίας που αναφέρονται στο ώντιτινγκ και στην εκπαίδευση.

Οι συνεντεύξεις μου με Σαηεντολόγους και οι μελέτες μου για τις γραφές τους έχουν δείξει ότι τα μέλη της Εκκλησίας μένουν πιστά σε ένα βασικό πιστεύω, στο οποίο ομολογούν ότι η ανθρωπότητα είναι βασικά καλή, ότι το πνεύμα μπορεί να σωθεί και ότι η θεραπεία και των φυσικών και των πνευματικών ασθενειών απορρέει από το πνεύμα. Σε πλήρη μορφή, το πιστεύω της Σαηεντολογίας διακηρύσσει:

Εμείς στην Εκκλησία μας πιστεύουμε

Ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως φυλής, χρώµατος ή πίστης, πλάστηκαν µε ίσα δικαιώµατα.

Ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν αναφαίρετο δικαίωµα να πρεσβεύουν όποια θρησκεία επιθυµούν, να έχουν όποιες θρησκευτικές συνήθειες επιθυµούν και να τις εξασκούν όπως επιθυµούν.

Ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν αναφαίρετο δικαίωµα να ζουν έτσι όπως επιλέγουν οι ίδιοι.

Ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν αναφαίρετο δικαίωµα να είναι πνευµατικά υγιείς.

Ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν αναφαίρετο δικαίωµα να υπερασπίζονται τον εαυτό τους.

Ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν αναφαίρετο δικαίωµα να συγκροτούν, να επιλέγουν, να βοηθούν ή να στηρίζουν δικές τους οργανώσεις, εκκλησίες και κυβερνήσεις.

Ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν αναφαίρετο δικαίωμα να σκέφτονται ελεύθερα, να εκφράζονται ελεύθερα, να γράφουν ελεύθερα τη γνώμη τους, να διαφωνούν με τη γνώμη των άλλων ή να τη σχολιάζουν προφορικώς ή γραπτώς.

Ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν αναφαίρετο δικαίωµα να διαιωνίζουν το είδος τους.

Ότι οι ψυχές των ανθρώπων έχουν τα ίδια δικαιώµατα µε τους ανθρώπους.

Ότι η μελέτη της διάνοιας και η θεραπεία ασθενειών που έχουν προκληθεί από τη διάνοια δε θα πρέπει να διαχωρίζονται, ως θέματα, από τη θρησκεία και δε θα πρέπει κανείς να κλείνει τα μάτια αν μη θρησκευτικά πεδία ασχολούνται μ’ αυτά.

Και ότι καμιά δύναμη εκτός από τον Θεό δεν έχει τη δικαιοδοσία να αναιρέσει ή να παραβλέψει τα δικαιώματα αυτά, φανερά ή κρυφά.

Κι εμείς στην Εκκλησία μας πιστεύουμε

Ότι ο Άνθρωπος είναι βασικά καλός.

Ότι επιζητά να επιβιώσει.

Ότι η επιβίωσή του εξαρτάται από τον εαυτό του, από τους συνανθρώπους του και από την επίτευξη ενότητας µε το σύµπαν.

Κι εμείς στην Εκκλησία μας πιστεύουμε ότι ο νόμος του Θεού απαγορεύει στον Άνθρωπο

Να καταστρέψει το είδος του.

Να καταστρέψει την πνευµατική υγεία κάποιου άλλου.

Να καταστρέψει ή να υποδουλώσει την ψυχή ενός άλλου.

Να καταστρέψει ή να µειώσει την επιβίωση των συντρόφων ή της οµάδας του.

Κι εμείς στην Εκκλησία μας πιστεύουμε

Ότι το πνεύµα µπορεί να σωθεί και

Ότι µόνο το πνεύµα µπορεί να σώσει ή να θεραπεύσει το σώµα.

Αυτό το πιστεύω αναπτύσσει και συμπληρώνει τη διδαχή της Σαηεντολογίας για τα Οκτώ Δυναμικά. Ένα «δυναμικό» είναι μια ορμή, παρόρμηση ή ώθηση προς επιβίωση στα επίπεδα του εαυτού, του σεξ (συμπεριλαμβανομένης και της τεκνοποίησης ως οικογένεια), της ομάδας, όλου του ανθρώπινου γένους, όλων των ζώντων όντων, όλου του φυσικού σύμπαντος, του πνεύματος και τελικά, του Απείρου ή του Θεού. Αντίθετα, σε μερικές λαϊκές παρουσιάσεις της Σαηεντολογίας, η Εκκλησία έχει διατηρήσει πάντα μια πίστη σε μια πνευματική διάσταση και συγκεκριμένα, σε ένα Υπέρτατο Ον. Οι πρώιμες εκδόσεις του βιβλίου Σαηεντολογία: Τα Βασικά Στοιχεία της Σκέψης δηλώνουν κατηγορηματικά: «Το Όγδοο Δυναμικό είναι η ώθηση προς ύπαρξη ως άπειρο. Αυτό είναι επίσης γνωστό και ως Υπέρτατο Ον». (Σαηεντολογία: Tα Βασικά Στοιχεία της Σκέψης. Λος Άντζελες: Η Εκκλησία της Σαηεντολογίας της Καλιφόρνια, 1956, σελ. 39.) Ο μέσος πιστός αναμένεται, κατά τη διάρκεια ενασχόλησής του με τη Σαηεντολογία, να συνειδητοποιήσει τον εαυτό του όσο πιο πλήρως γίνεται και στα οκτώ δυναμικά και έτσι να αναπτύξει μια κατανόηση του Υπέρτατου Όντος ή, όπως προτιμούν να λένε οι Σαηεντολόγοι, του Απείρου.

Οι Σαηεντολόγοι ορίζουν την πνευματική ουσία της ανθρωπότητας ως τον «θήταν», που είναι ισοδύναμο με την παραδοσιακή αντίληψη της ψυχής. Πιστεύουν ότι ο θήταν είναι αθάνατος και έχει καταλάβει διάφορα σώματα σε περασμένες ζωές. Το δόγμα της Σαηεντολογίας για τις περασμένες ζωές έχει πολλές ομοιότητες με τη βουδιστική διδασκαλία της σαμσάρα ή της μετεμψύχωσης. Περισσότερα περί της ψυχής θα ειπωθούν στην παράγραφο ΙΙΙ (α).

Οι Σαηεντολόγοι ορίζουν την πνευματική ουσία της ανθρωπότητας ως τον «θήταν», που είναι ισοδύναμο με την παραδοσιακή αντίληψη της ψυχής.

Το Πιστεύω της Σαηεντολογίας μπορεί να συγκριθεί με τα κλασικά χριστιανικά πιστεύω της Νίκαιας (325 μ.Χ.) τη Λουθηρανική Ομολογία του Άουγκσμπουργκ (1530 μ.Χ.), και την Πρεσβυτεριανική Ομολογία του Γουέστμινστερ (1646 μ.Χ.), γιατί, όπως σ’ αυτά τα προηγούμενα δόγματα, ορίζει το απόλυτο νόημα της ζωής για τον πιστό, διαμορφώνει και καθορίζει κώδικες συμπεριφοράς και λατρείας σε συμφωνία μ’ αυτό το πιστεύω και καθορίζει ένα σώμα πιστών που προσυπογράφουν αυτό το πιστεύω. Όπως τα κλασικά πιστεύω, το Πιστεύω της Εκκλησίας της Σαηεντολογίας δίνει νόημα σε υπερβατικές πραγματικότητες: την ψυχή, την πνευματική παρεκτροπή ή αμαρτία, τη σωτηρία, τη θεραπεία μέσω του πνεύματος, την ελευθερία του πιστού και την πνευματική ισότητα όλων.

Ακολουθώντας αυτό το πιστεύω, οι Σαηεντολόγοι διαφοροποιούν μεταξύ της «αντιδραστικής» ή παθητικής (ασυνείδητης) διάνοιας και της «αναλυτικής» ή ενεργητικής διάνοιας. Η αντιδραστική διάνοια καταγράφει ό,τι οι πιστοί ονομάζουν «έγγραμμα», τα οποία είναι πνευματικές αποτυπώσεις πόνου, τραυμάτων ή προσκρούσεων. Η αντιδραστική διάνοια πιστεύεται πως διατηρεί έγγραμμα τα οποία εκπηγάζουν από το εμβρυϊκό στάδιο και τα οποία φτάνουν πιο πίσω, ακόμα και σε παρελθοντικές ζωές. Η θεολογική αντίληψη των «εγγράμων» έχει στενή ομοιότητα με το βουδιστικό δόγμα των «νημάτων μπερδέματος» τα οποία διατηρούνται από προηγούμενες μετεμψυχώσεις και τα οποία εμποδίζουν την επίτευξη διαφώτισης. Οι Σαηεντολόγοι πιστεύουν ότι, εκτός κι εάν κάποιος απελευθερωθεί απ’ αυτά τα έγγραμμα, η ικανότητα επιβίωσής του στα επίπεδα των οκτώ δυναμικών, η ευτυχία και το πνευματικό ευ ζην θα χειροτερεύσουν σοβαρά. Σύμφωνα με αυτή την πίστη ή πνευματική γνώση οι πιστοί προτρέπονται να μεταβούν μέσω των πολλών επιπέδων του ώντιτινγκ και της εκπαίδευσης, τα οποία συνθέτουν τις κεντρικές θρησκευτικές πρακτικές της Σαηεντολογίας. Θα αναφερθώ στο ώντιτινγκ και στην εκπαίδευση με περισσότερες λεπτομέρειες στο κεφάλαιο ΙΙΙ. Ένας νεοφώτιστος ή αρχάριος στη διαδικασία ώντιτινγκ/εκπαίδευσης καλείται πρηκλήαρ και ένας που έχει αφαιρέσει όλα τα έγγραμά του καλείται Κλήαρ. Αυτός ο διαχωρισμός μπορεί να συγκριθεί με τον χριστιανικό διαχωρισμό μεταξύ αμαρτίας και χάρης και τον βουδιστικό διαχωρισμό μεταξύ μη διαφώτισης (σανσκριτικό avidya) και διαφώτισης (bodhi).

Οι Σαηεντολόγοι δε μιλούν για «Κλήαρινγκ» απλά σε όρους ευζωίας του ατόμου. Η πίστη τους έγκειται στο ότι το ώντιτινγκ και η εκπαίδευση έχουν ευεργετική επίδραση στην οικογένεια του ατόμου, στην ομάδα, στο περιβάλλον και στη σφαίρα επιρροής του. Μ’ άλλα λόγια, η ευεργετική επίδραση λαμβάνει χώρα σε όλα τα οκτώ επίπεδα των «δυναμικών». Οι Σαηεντολόγοι επίσης πιστεύουν ότι θα πρέπει να αναλάβουν ευθύνη για την καλυτέρευση του κόσμου γύρω τους και για το ότι θα πρέπει να βοηθούν άλλους προς την επίτευξη της κατάστασης του Κλήαρ. Πιστεύουν πως όταν αρκετοί άνθρωποι επιτύχουν την κατάσταση του Κλήαρ, ο κύριος στόχος της Σαηεντολογίας, όπως διατυπώθηκε από τον Λ. Ρον Χάμπαρντ, θα έχει κατορθωθεί: «Ένας πολιτισμός χωρίς παραφροσύνη, χωρίς εγκληματίες και χωρίς πόλεμο, όπου οι ικανοί θα μπορούν να προκόψουν, όπου τα έντιμα όντα θα μπορούν να έχουν δικαιώματα και όπου ο Άνθρωπος θα είναι ελεύθερος να ανέβει σε υψηλότερα επίπεδα». (Λ. Ρον Χάμπαρντ, Σαηεντολογία 0-8: Το Βιβλίο των Βασικών, σελ. 3.) Σε αυτή την εκστρατεία για αφαίρεση των καταστάσεων που οδηγούν στη δυσπιστία, τον πόλεμο και την αυτοκαταστροφή, η Σαηεντολογία δεν είναι διαφορετική από όλες τις άλλες αποστολικές ή ευαγγελικές θρησκείες, ειδικότερα, από τον Βουδισμό, Ιουδαϊσμό, Χριστιανισμό και Ισλάμ.

Τρεις όψεις του σκοπού της Σαηεντολογίας να «κάνει Κλήαρ τον πλανήτη» έτσι ώστε να επιφέρει έναν νέο πολιτισμό, επιδεικνύουν ότι το σύστημα πίστης της Εκκλησίας είναι σε πλήρη συμφωνία με το πρότυπο των μεγάλων ιστορικών θρησκειών, του παρελθόντος και του παρόντος. Αυτές οι τρεις όψεις είναι (α) ο ιεραποστολικός της χαρακτήρας, (β) η οικουμενικότητά της και (γ) το χαρακτηριστικό της του απόλυτου ενδιαφέροντος και αφοσίωσης.

(α) Πρώτον, η θρησκευτική εκστρατεία της Σαηεντολογίας οραματίζεται με όρους ιερής αποστολής, απευθυνόμενης και διαθέσιμης προς όλους. Έτσι, οι προφήτες της Βίβλου όπως ο Άμος, ο Ησαΐας και ο Ιερεμίας, έλαβαν αποκαλύψεις ότι είχαν μια αποστολή να μιλήσουν στα έθνη προς πάσα κατεύθυνση, για την ειρήνη, τη δικαιοσύνη και την αγάπη. Έτσι, επίσης, οι βουδιστές ιεραπόστολοι του δεύτερου αιώνα π.Χ. κι έπειτα, ένιωσαν ένα κάλεσμα για διάδοση του μηνύματος του Βούδα σε όλη την Άπω Ανατολή, συμπεριλαμβανομένων της Κίνας, της Ινδοκίνας, της Ινδονησίας, της Κορέας και της Ιαπωνίας. Σήμερα, οι ιαπωνικές βουδιστικές ιεραποστολές διαδίδουν το μήνυμά τους στην Ευρώπη και στις χώρες της Αμερικής. Έτσι, επίσης, ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ είδε το ευαγγέλιό του ως έχον ιεραποστολικό σκοπό· γι’ αυτό και έστειλε τους μαθητές του σε όλα τα έθνη. Η ιεραποστολική αρχή του Ισλάμ είναι τόσο δυνατή που σήμερα είναι η πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη ιστορικά θρησκεία στον κόσμο, ειδικά στην Αφρική και στην Ανατολική Ασία. Στην αφοσίωσή της για να κάνει «Κλήαρ» τον πλανήτη ώστε να επιφέρει έναν νέο πολιτισμό, οι προσπάθειες της ιεραποστολής της Σαηεντολογίας συμμορφώνονται απόλυτα με το πρότυπο των μεγάλων ιστορικών θρησκειών.

(β) Δεύτερον, η Σαηεντολογία βλέπει την ιεραποστολή της σε όρους οικουμενικότητας. Ως αποτέλεσμα, έχει αναλάβει το άνοιγμα ιεραποστολικών κέντρων σε όλα τα μέρη του κόσμου ώστε να κάνει τις τεχνολογίες του ώντιτινγκ και της εκπαίδευσης διεθνώς διαθέσιμες. Ο πλέον προφανής ιστορικός παραλληλισμός σε παραδοσιακή ιστορική θρησκεία είναι το παράγγελμα του Ιησού: «Πηγαίνετε λοιπόν και διδάξετε όλα τα έθνη, βαπτίστε τους στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» (Ματθαίος 28:19). Κατά τον όγδοο αιώνα π.Χ, ο εβραίος προφήτης Άμος κλήθηκε να φέρει τον λόγο του Θεού όχι μόνο στην Ιουδαία και το Ισραήλ αλλά επίσης και στη Δαμασκό, στη Γάζα, στην Ασκελόν, στην Τύρο, στη Σιδών και Εδώμ, όλες εκ των οποίων ήταν «παγανιστικές» πόλεις κράτη της Χαναάν που δε μοιράζονταν την πίστη του Ισραήλ στον Θεό των Πατέρων (Άμος, κεφάλαια 1-2). Σήμερα, οι μωαμεθανοί έχουν μεγάλα μωαμεθανικά τζαμιά σε πολλές πόλεις, συμπεριλαμβανομένων του Λονδίνου, του Λος Άντζελες, του Τορόντο και ακόμα και της Σεούλ, γιατί πιστεύουν στην οικουμενική αξία του Λόγου του Προφήτη Μωάμεθ. Παρομοίως, οι πνευματικοί ηγέτες της βουδιστικής και της ινδουιστικής Βεδάντα φέρνουν τις ιερές διδασκαλίες και τους τρόπους ζωής τους στα εδάφη μας διότι είναι πεπεισμένοι ότι οι διδασκαλίες τους έχουν οικουμενική εφαρμογή. Και πάλι, απ’ αυτή την πλευρά, η Σαηεντολογία ακολουθεί το πρότυπο των ιστορικών θρησκειών στην παγκόσμια διάδοση της τεχνολογίας του ώντιτινγκ και της εκπαίδευσης, για την οποία οι ιεραπόστολοι της Σαηεντολογίας πιστεύουν ότι θα ωφελήσει όλη την ανθρωπότητα.

H Σαηεντολογία ακολουθεί το πρότυπο των ιστορικών θρησκειών στην παγκόσμια διάδοση της τεχνολογίας του ώντιτινγκ και της εκπαίδευσης, για την οποία οι ιεραπόστολοι της Σαηεντολογίας πιστεύουν ότι θα ωφελήσει όλη την ανθρωπότητα.

(γ) Τρίτον, ο αφοσιωμένος στόχος της Σαηεντολογίας είναι να βοηθήσει αρκετούς ανθρώπους να επιτύχουν την κατάσταση του «Κλήαρ», έτσι ώστε το ρεύμα του πολιτισμού να στραφεί προς το καλύτερο. Αυτός ο στόχος έχει τον χαρακτήρα ενός απόλυτου ενδιαφέροντος και αφοσίωσης. Κάθε μία από τις μεγάλες ιστορικές θρησκείες έχει έναν κεντρικό πυρήνα διδασκαλίας ο οποίος παρέχει στους πιστούς της μια πειστική παρακίνηση για την εκπλήρωση της θρησκευτικής αποστολής σε παγκόσμια κλίμακα και με αίσθημα του επείγοντος και του έσχατου.

Για τον βουδιστή, αυτή η κεντρική διδασκαλία έχει συνοψισθεί στο θρησκευτικό δόγμα της «απελευθέρωσης» (μόκσα) από το σύμπλεγμα των δεσμών των πόθων και την παραχώρηση της επίτευξης της μακαριότητας στη χωρίς εγώ σκέψη (νιρβάνα). Οι βουδιστικές γραφές, το Νταμαπάντα, έχουν τον Βούδα να αναγγέλλει: «Όλα τα δοκάρια της στέγης (του παλιού σπιτιού μου) είναι σπασμένα, κομματιασμένο το δοκάρι της οροφής. Οι σκέψεις μου είναι καθαρές από κάθε ψευδαίσθηση. Έχει νικήσει η εξάλειψη του πόθου» (κεφάλαιο 154). Η απολυτότητα αυτής της συνειδητοποίησης είναι αυτό που παρακινούσε και παρακινεί κάθε βουδιστή μοναχό και ιεραπόστολο.

Όπως σημείωσα παραπάνω, η πίστη της Σαηεντολογίας σε περασμένες ζωές σχετίζεται στενά με τη βουδιστική ιδέα της σαμσάρα. Παρομοίως, το δόγμα της Σαηεντολογίας του «Κλήαρινγκ» έχει στενές ομοιότητες με τη βουδιστική πίστη στη μόκσα. Όπως οι βουδιστικές ιεραποστολές στο παρελθόν επιζήτησαν να κάνουν διαθέσιμη σε όλα τα όντα με συναίσθηση την «απελευθέρωση» απ’ όλους τους πόθους της ύπαρξης, έτσι και η ιεραποστολή της Σαηεντολογίας αγωνίζεται να διαθέσει στον καθέναν την ευκαιρία να απαλλαγεί από τα έγγραμμα τα οποία εμποδίζουν την καθολική επιβίωση, την ειρήνη και την αφθονία, κάνοντάς τον «Κλήαρ».

Οι βουδιστές Ζεν στην Ιαπωνία επιζητούν να επιτύχουν σατόρι, ή «ξαφνική φώτιση», για όλη την ανθρωπότητα και η δύναμη αυτής της πίστης τους έχει οδηγήσει στην ίδρυση μοναστηριών στην Αμερική και Ευρώπη. Η μουσουλμανική βεβαιότητα στο απόλυτο του λόγου του Προφήτη Μωάμεθ που συνοψίζεται στο μέγα σαχάντα: «Δεν υπάρχει Θεός παρά μόνο ο Αλλάχ και ο Μωάμεθ είναι ο προφήτης του», δίνει στους ιεραποστόλους του Ισλάμ τη δύναμη της βεβαιότητας να επιζητούν προσηλυτισμένους σε παγκόσμια κλίμακα. Στη βιβλική παράδοση, η πιο πειστική κεντρική πίστη, η οποία παρακινούσε και ακόμα παρακινεί την ιεραποστολική δραστηριότητα, είναι η σταθερή πίστη ότι ο Θεός επιθυμεί την απόλυτη σωτηρία και την οικουμενική λύτρωση όλου του ανθρώπινου γένους. Έτσι, ο βιβλικός προφήτης Ησαΐας είδε τη σωτηρία του Θεού για όλα τα έθνη ως τη νέα δημιουργία μιας παραδεισένιας Ιερουσαλήμ στη γη, στην οποία όλοι οι άνθρωποι θα λάτρευαν τον έναν, αληθινό Θεό (Ησαΐας 66:22–23).

Στην Καινή Διαθήκη η λύτρωση που επεξεργάστηκε ο Θεός μέσω του Ιησού Χριστού, φαίνεται από τον Απόστολο Παύλο όχι απλά ως η σωτηρία των χριστιανών, ή ακόμα και όλης της ανθρωπότητας, αλλά ως η υπόσχεση της παγκόσμιας απελευθέρωσης, της αποκατάστασης και επαναδημιουργίας του ίδιου του κόσμου (Προς Ρωμαίους 8:19-23). Κατά συνάφεια, η πίστη της Σαηεντολογίας στην αποστολή τού «να κάνεις Κλήαρ τον πλανήτη» για να επιφέρεις έναν ανανεωμένο πολιτισμό, ανταποκρίνεται παρόμοια στην απολυτότητα της βεβαιότητας η οποία χαρακτηρίζει την παρακίνηση και πίστη των μεγάλων ιστορικών θρησκειών του κόσμου.

III. Θρησκευτικές Πρακτικές
ΚΑΝΤΕ ΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΕΥΚΗΣ ΒΙΒΛΟΥ